Az egyházközség fejlődése a második világháború kitöréséig
Az 1934-es év elején Sándorfalván is beindították a bibliaórákat egy helyi
presbiter, dr.Nagy Sándor vezetésével.1
Szőreg, Deszk és Újszeged mellett ezzel egy újabb területen kezdték meg a
rendszeres bibliaórák tartását.
1934. februárjában kapta meg az egyházközség azt a püspöki levelet, melyben
arra kérte a püspök a presbitériumot, hogy küldjenek egy fényképet az
imaházról, mivel az elhunyt gr. Klebelsberg Kunó emlékére egy alkotásait
megörökítő albumot készítenek.2
Májusban a szegedi református templom felszentelésének ötvenedik évfordulóján
a szegedi presbitériummal közös ünnepi presbiteri gyűlést tartottak,
melyen dr. Baltazár Dezső református püspök és Harsányi Pál esperes is
részt vett.3
Az előző évről (1933-34-es munkaév) szóló belmissziói és diaszpórai
jelentésben a következő adatokat olvashatjuk: 27 diaszpórából 20 áll
gondozás alatt. Ezekre a helyekre 400 kiszállást végeztek 10328 km-t
megtéve. 236 vallásóra, 182 istentisztelet, 59 úrvacsora, 16 keresztelés,
4 esketés, 15 temetés, 10 ünnepség, 11 vasárnapi iskola, 11
gyermekistentisztelet, 20 bibliaóra és még az újszegedi szolgálatok
mutatják a munka előrehaladását. A szórványokban 230 diák vallásoktatását
látják el 20 iskolában, Újszegeden 54 tanulóét 5 iskolában.4 Összevetve ezeket az
adatokat a korábban
idézett 1929-ből származókkal, nyomon követhető a folyamatos fejlődés. Erre
az időre már Kistelek község is bérbe adott temető céljára 200 négyszögöl
területet az egyházközségnek, így Újszeged mellett már ide is temetkezhettek
a nem katolikus vallású hívek.5
Az egyházközség gyerekek iránt érzett felelősségét mutatja, hogy az 1934-es
karácsonyi ünnepségek alkalmával 70 gyermek részére osztottak ki cipőt,
meleg alsó -és felső ruhát, cukorkát, süteményt.6
1935. január 6-án megtartották a szükséges tisztújító választásokat. A
főgondnoki és gondnoki tiszt továbbra is dr. Bartók György illetve Görbe
Imre kezében maradt, a presbiteri, pótpresbiteri, egyházközségi képviselői
és pótképviselői tisztségre pedig a presbitérium által javasolt személyeket
választották meg.7 Felállították az egyházközségi fegyelmi
bizottságot is, mely 8 tagból állt,
megbízatásuk pedig három évre szólt. A bizottság munkája kiterjedt az
egyház számára adott káros reverzálisok elbírálására is. (A reverzális a
különböző felekezetű házastársak esetén a gyermekek vallási hovatartozásáról
az egyháznak adott nyilatkozat.) Egy ilyen elbírálás során például
1938-ban már egyes személyeket öt évre is eltiltottak az úrvacsorától.8Az év első felében sikeresen bevezetették a telefont is a lelkészi
hivatalba.9 Március folyamán a Somogyi-telepi
Kálvinista Kör szeretetvendégségén több
mint 150 fő vett részt, a befolyt 40 pengő adomány pedig közelebb vitte
őket az imaház felépítéséhez.10 Az
újszegedi szeretetvendégség befolyt adományaiból pedig az egyházközség
által támogatott diakónusjelölt tanulmányait segélyezték.11
A szőregi lelkigondozói munka érdekében a presbitérium kérte az ottani
görögkeleti egyház illetékeseit, hogy egyik használaton kívüli iskolatermüket
méltányos bérért engedjék át használatra az újszegedi egyházközségnek.12
A megváltozott közlekedési körülmények nehézségei miatt kérvényezték
az egyházi felsőbb hatóságoktól Tápéi-rét és az Algyőhöz csatolt
sövényegyházai részeknek a püspöklellei és földeáki leányegyházhoz való
csatolását, melyek a hódmezővásárhelyi egyházközség részei.13
Az 1935. évi konfirmáció alkalmával 41 fő konfirmált kb. 150 fő jelenlétében.
Az ebéden kb.130 fő vett részt. A vallásos délután folyamán Kálvin 400
éve írt fő művére, az Institutiora emlékeztek.14
Az év végére a presbitérium javaslatára a deszki reformátusok a deszki
katolikusokkal közösen megszerezték a Deszk határában lévő területet
temetkezési célokra. A temető egynegyede református használatban,
háromnegyed része katolikus kézen volt.15
Az Egyházi Híradó 1935. decemberi száma részletesen tájékoztat bennünket a
gyülekezet istentiszteleti alkalmairól. Újszegeden minden vasárnap volt
istentisztelet, Somogyi-telepen, Deszken, Szőregen kéthetente. Havonként
tartottak istentiszteletet Kiskundorozsmán, Kisteleken, Sándorfalván,
Ószentivánon, Szeged-Felsőközponton és Pusztamérgesen. Kéthavonta
Újszőregen, Röszkén, Kecskés-telepen, Klebelsberg-telepen,
Szeged-Alsóközponton, Pusztaszeren, Algyőn és Tápéi-réten.
Gyermekistentisztelet és vasárnapi iskola Újszegeden és Somogyi-telepen
működött. Állandó bibliaóra csak Újszegeden volt, egyéb helyeken csak a
téli időszakban, a mezőgazdasági munkák szünetelése alatt.16
A növekvő lelki igények miatt, és az eredményesebb lelkigondozás végett a
presbitérium úgy döntött, hogy öt missziói ponton imaházat építenek:
Somogyi-telepen (500 református), Kisteleken, Sándorfalván, Szőregen,
Deszken. Miniszteri engedéllyel pedig megyei gyűjtést írtak ki az imaházak
építési költségeire.17
Az 1936. májusi presbiteri gyűlés már kérvényezte is Szeged várostól a
XIII. utca 789. számú telkének átengedését a Somogyi-telepi imaház
részére.18
Október 1-től munkába állították Fóris László diakónust, aki a diaszpórai
szegény-és beteggondozás, de főleg a gyermekpasztoráció terén dolgozott.
A költségeit a gyülekezet adományokból fedezte. Egyelőre még a szegedi
KIÉ-vel közösen alkamazták, de a presbitérium kilátásba helyezte, ha
kellő megajánlás érkezik a hívektől a diakónus költségeire, akkor csak az
újszegedi gyülekezet alkalmazottja lesz.19
A szeptemberi presbiteri jegyzőkönyv tanusága szerint a város a
Somogyi-telepi imaház építésére kért telket nem adhatja át. Viszont a
XIV. utca 836. számú telek tulajdonosa 2000 pengő fejében 400 négyszögöles
telkének tulajdonjogát felajánlotta az egyházközségnek. A 99 éves bérleti
szerződés átruházásához szükséges pénzt a presbitérium Szeged városától
kérvényezte.20
Az imaházépítést a kisteleki egyházrészben Keresztes Nagy Antal
tiszteletbeli főgondnok adománya segítette elő. Ugyanis Kisteleken a
Rákóczi utca 5. szám alatti házából egy kétszobás lakást ajánlott fel,
hogy alakítsák át imaház céljaira. Szeged városa pedig a Somogyi-telepi
adományozás felől úgy határozott, hogy ha az egyházközség több részre
szakadna, akkor az ingatlan minden felépítményével együtt annak az
egyházközségnek a tulajdonát fogja képezni, amelyhez Somogyi-telep fog
tartozni.21
A kisteleki imaház ünnepélyes átadására 1937. január 31-én került sor.
Előző nap Harsányi Pál békésbánáti református esperes és dr. Godács Imre
egyházmegyei tanügyi bizottsági elnök kánoni látogatást tett, így az
újszegedi presbitérium a szegedi presbitériummal közös ünnepi gyűlést
tartott. A látogatás alkalmával az esperes többek között a következőket is
megjegyezte: "Tiszta, egyenes nézéssel, minden evilági szempont
félretételével meg kell állapítani, hogy míg olyan főgondnokok állnak a
szegedi és újszegedi egyház élén, mint dr.Széll Gyula és dr. Bartók György,
míg a lelkipásztori szék betöltői a maguk gyülekezetének határán túl
világolnak, addig ez a két gyülekezet a békésbánáti egyházmegyének
fényessége, sőt a magyar kálvinizmusnak is biztos oszlopai."22
Másnap Kisteleken a felavató istentiszteleten jelen volt a szegedi és
újszegedi református egyházak képviselői mellett a szegedi evangélikus
egyházközség képviselője, a kisteleki római katolikus egyház elnöke, és
természetesen az adományozó Keresztes Nagy Antal, aki ekkor már 88 éves
volt.23 A missziói
egyházközség
vállalt feladatai között nem szerepelt az egyházrészekben imaházak
létrehozása, hanem csak a rendszeres lelkigondozói munka végzése. Ezzel
az imaházalapítással, és majd a következőkkel is, az egyházközség
tervein felül teljesített.
Keresztes Nagy Antal iránt érzett hálából és tiszteletből elhatározták
az adományozó képének elhelyezését az újszegedi lelkészi hivatalban.
A Somogyi-telepiek kérésére pedig a presbitérium úgy határozott, hogy
imaház helyett Somogyi-telepen templomot építenek. Ennek a feladatnak a
végzésére templomépítő bizottságot állítottak fel, melyet megbíztak a
tervek és a költségek előirányozásával.24 A templom tervének elkészítésével
Szojka Jenő építészmérnököt bízták meg.25
Az ez évi (1937) konfirmáció már két helyszínen történt: Kisteleken, ahol
a kistelekiek és a pusztaszeriek konfirmáltak, Újszegeden pedig a többi
területekről érkezettek tettek fogadalmat.26
Az 1935-ben kezdeményezett Tápéi-rét Püspöklelléhez való csatolása nem
sikerült, így a diakónus útján annak intenzívebb gondozását sürgetik.27 A Somogyi-telepi
Kálvinista Kör június folyamán kirándulást szervezett Tápéi-rétre, melynek
keretében istentisztelet, szavalat, játék és műkedvelő előadás is volt.28
Mivel a KIE a diakónus további foglalkoztatásáról lemondott, a
gyülekezetnek egyedül kellett annak teljes ellátását vállalni. Ezért az
Egyházi Híradó útján kérték a híveket, hogy a lakberendezéshez szükséges
ágy beszerzésében, a vacsorák megváltásában, de mindenekelőtt
lakásszerzésben segítsenek.29
A kisteleki imaházban a tél folyamán beinduló bibliaórákat az
evangélikusokkal közösen tartották, az evangélikus és a református
lelkész egymást váltó szolgálata révén.30
Az egyházrészekből érkező panaszok miatt a presbitérium a diakónust 1938.
január 1-től elbocsátotta. Helyére a püspök ideiglenesen egy második
segédlelkészt jelölt ki Hézser Zoltán személyében. Így ismét növekedhetett
az istentiszteletek száma: Somogyi-telepen minden vasárnap, Kisteleken,
Sándorfalván havonta kettő, Újszőregen havonta egy alkalommal tartottak
vasárnapi istentiszteletet. Bibliaórák pedig Újszegeden, Kisteleken,
Szőregen és Somogyi-telepen voltak rendszeresen.31
1938 folyamán tisztújító közgyülést tartottak, melynek eredményeként
dr. Bartók Györgyöt és Görbe Imrét újra megválasztották főgondnoknak
illetve gondnoknak.32
Április 11-től 13-ig csendesnapokat tartottak a MANSZ Leánynevelő Intézet
növendékei számára.33(A csendesnapok olyan alkalmak, melynek során egész nap Isten igéjéről
elmélkednek a résztvevők).
A korábban kérvényezett sándorfalvai temető ügyében végre határozatot
hozott Sándorfalva község, ugyanis 200 négyszögöles területet engedett át az
újszegedi egyházközségnek temetőhasználatra.34
1938 májusában került sor a 10. konfirmációra a missziói egyházközség
történetében. Ezúttal 35 fő konfirmált, és 150 fős közös ünnepi ebéden
vettek részt a jelenlévők. A vallásos délután folyamán a református körökben
oly nagy népszerűségnek örvendő Szikszai György születésének 200.
évfordulóján az "öreg Szikszaira" emlékeztek.35 Az ünnepi presbiteri gyűlésen kérték a várost, hogy a
Pozsonyi utca
7. szám alatti négy lakásból álló épületet engedjék át használatra
szegénygondozás és vallásoktatás céljából az egyházközségnek.36
1938. július 10-én Sándorfalván egy alkalmi istentisztelet során
elhatározták, hogy templomot építenek. Az istentisztelet után 1632 pengő
adomány gyűlt össze, de volt olyan személy, aki egyházi adójának tízszeresét
ajánlotta föl a templomépítésre. A sándorfalvai reformátusok száma ekkor
70 fő volt.37 Augusztusban
a presbitérium már templomépítő bizottság felállításáról hoz határozatot, és
ennek a templomnak a tervezésével és építésével is Szojka Jenőt bízták meg.
A templom különlegességének mondható, hogy vályogból építik fel, és még ma
is (1996) használatban van. Az építkezés céljára dr.Nagy Sándor sándorfalvi
presbiter megszerezte a jegyzői lakás telkének egy részét.38
A már Újszegeden, Somogyi-és Kecskés-telepen is működő bibliaiskolát
Kisteleken is beindítják 1938. októberében.39
Novemberben pedig az esperes maga mellé rendelte Gyulára Kóczé Lajos
újszegedi segédlelkészt, aki hat éven keresztül töltötte be ezt a
tisztséget. Helyére Váczy Dezső került.40
1938. november 4-én volt 10 éve, hogy a főgondnok és a 20 tagú presbitérium
megválasztásával működni kezdett az újszegedi református missziói
egyházközség. Ezen személyek közül tíz év után dr.Bartók György főgondnok
és tíz presbiter még mindig szolgálatban volt. Örömmel vették tudomásul, hogy
a lelkigondozói munkába Kübekháza és Farki-rét is bekapcsolódhatott. A város
a nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva nem adta át a korábban kérelmezett
Pozsonyi utca 7. szám alatti házat az egyházközség részére. A jegyzőkönyv
örömmel emlékezik meg a Magyarországhoz ekkor visszacsatolt Felvidék
reformátusairól, akiknek számát az 1 millió lakosból kb. 200000-re
becsülték.41
A tíz éves évforduló megemlékezésére csak 1939 elején került sor. Bakó
László a szegedi egyházközség lelkésze az Egyházi Híradóban így emlékezett
meg erről a jeles eseményről: "Ugyan mi adta meg a döntő indítást arra,
hogy a régi tervek testet öltsenek? - Két igen komoly és az evangélium
termőföldjéből kinőtt elvi szempont:
Nem tudtuk tovább hordozni a felelősséget a 40 km-es szórványkörzetben
élő református testvéreinkért s különösen azt nem tudtuk továbbra is tétlenül
nézni, hogy a hatalmas missziói körben egymásután generációk nőnek fel
rendszeres hitoktatás, valóban komoly református nevelés nélkül. Éreztük a
mind fenyegetőbb vádat, hogy ha továbbra is tétlenkedünk, 100 és 100
református család, egész nemzedékek vesznek el a magyar református
keresztyénség számára.
De mindinkább szaporodtak az anyaegyház, a szegedi eklézsia teendői
is. Olyan fokozódó és éppen a lelki síkon jelentkező igényekkel állottunk
szemben, amelyeknek csak viszonylagosan kielégítő betöltésére -éreztük-
megosztott erőkkel képtelenek vagyunk. Ha állandósítjuk a régi helyzetet,
jó munkát nem végezhetünk sem Szegeden, sem a szórványokban."42
Az egyházközségi közgyűlésen pedig Teleki László lelkész adott részletes
jelentést az elmúlt 10 év munkájáról. A vallásoktatás az első évben még 15
iskolában tanuló 73 diákra terjedt ki, tíz évvel később már 28 iskolában
253 tanulóra. Az első évben még csak két csoportban működött a gyermekek
számára a vasárnapi iskola, míg 1939-ben már hat csoportban. Az első évben
Újszegeden kívül 8 helyen 113 istentiszteletet tartottak 25
úrvacsoraosztással, az utolsó esztendőben már 14 helyen 194 istentiszteletet
tartottak 54 úrvacsoraosztással. 1929-ben még csak két helyen volt négy
alkalommal vallásos ünnepség, addig tíz évvel később már nyolcat tartottak
egy évben. Bibliaóra az első évben még nem volt, az utolsó évben 6 helyen
hetente tartottak alkalmakat Ádventtől Húsvétig. Az első évben a lelkipásztor
egyedül még csak 115 vallásórát tarthatott. Ez a szám a segédlelkészek
alkalmazásával 481-re nőtt. A szórványokba történő kiszállások száma 243-ról
558-ra növekedett, a megtett kilométerek száma pedig 7750 km-ről 14048 km-re.
Az úrvacsorával élők száma 494-ről 867-re növekedett. Az évi perselypénz az
első évi 227 pengőhöz képest 435-re, az adományok összege 275 pengőről 628-ra
emelkedett. A részletes beszámoló megemlíti az eredmények között a kisteleki
imaházat, és a megkezdett templomépítkezéseket Somogyi-telepen és
Sándorfalván. A jelentés hangsúlyozta, hogy a munka nehézségét a szétszórtság
okozza, másrészt az, hogy az egyházközség területén élő hívek többsége nem
őslakó, hanem a történelmi Magyarország különböző területeiről betelepült
reformátusok, akik külünböző vallási hagyományokat hoztak magukkal.43 Ezzel a
megállapítással az a feltevés is igazolást nyert, hogy a missziói
egyházközség híveinek száma nem a helyi természetes szaporodás, hanem a
betelepülés miatt növekedett olyan jelentősen.