Az egyházközség megszervezéséig vezető út
1919-ben Újszeged szerb megszállás alatt volt, így az ott élő reformátusok
el voltak vágva a szegedi gyülekezettől. A szegedi református egyházközség
azonban engedélyt kapott az újszegedi szerb katonai parancsnokságtól, hogy
a lelkészek átkelhetnek a hídon, így a lelkigondozói munkát
folytathatták.1
1920-ban püspöki exmisszió alapján a szegedi református egyházba
segédlelkészül kiküldött ifj. Bereczk Sándor mindennemű egyházi feladatot
elláthatott, így a szórványokban is kiszolgáltathatta a
szentségeket.2
1921-ben a Kiskundorozsmán élő reformátusok már azt a javaslatukat
terjesztették a szegedi presbitérium és az egyházmegye elé, miszerint a
szegedi református egyház fiókegyházává szeretnének szerveződni. Az 1921.
június 3-án tartott értekezletükön kimondták, hogy szükségét érzik szórvány
helyett Szegedhez csatolt fiókegyház létrehozásának; az ezzel kapcsolatos
fölmerülő összes költséget viselni fogják, valamint a fiókegyház
megszervezéséig a kiskundorozsmai hívekből bizottságot állítanak föl.
Futó Zoltán református esperes tájékoztatásából tudhatjuk, hogy ebben az
időben Csongrád megyében csak három református anyaegyház volt, ezért tervbe
vették három önálló körlelkészség megszervezését a szórványokból.3
Ugyanebben az évben a kisteleki és a felsőpusztaszeri reformátusok a
következő kéréssel fordultak a békésbánáti egyházmegyéhez. A Szegedhez
csatolt szórványok lelkigondozására hozzanak létre körlelkészséget Borbás
Antal volt szegedi segédlelkész irányítása alatt, melynek megszervezési
költségeire a kisteleki és felsőpusztaszeri reformátusok kötelezettséget
vállalnak. A presbiteri jegyzőkönyvből megtudjuk, hogy az egyházmegyei
közgyűlés elismerte a szórványok igényeit, mivel azonban a szegedi
presbitérium megkerülésével juttatták el kérvényüket az egyházmegyéhez,
utasították őket, hogy egyeztessenek az anyaegyházzal. A szegedi
presbitérium örömmel fogadta a szórványok igényeit, viszont
elmarasztalását fejezte ki az ügy előkészítetlensége miatt.4
1922. májusában a tiszántúli egyházkerület közgyűlése foglalkozott a
szegedi missziói körben folytatott munkával, és utasította a békésbánáti
egyházmegyét, hogy a kisteleki és kiskundorozsmai hívek szervezkedésének
ügyében sürgősen intézkedjék. A szegedi presbitérium véleménye erről a
kérdésről ekkor még ez volt: "A szegedi egyházközség figyelemmel kíséri
a békésbánáti egyházmegyének buzgolkodását a Szegedhez csatolt
szórványközségek missziói lelkészség felállításával önállóvá tétele
dolgában, ám a maga részéről az a felfogása, hogy tekintettel a nagy
missziói területre, s arra, hogy missziói székhelyül a különböző
vasútvonalakon elterülő szórványközségek közül egyik sem volna
közmegnyugvásra és minden kívánalom kielégítésére kijelölhető, a
Szeged központúl való kijelölése pedig azt a veszélyt rejti magában,
hogy az elválasztandó missziói lelkész inkább a nagyvárost, semmint a
széteső szórványközségeket tekinti majd működési színteréül,- az
önállósítás a jelen súlyos gazdasági viszonyai között már csak azért
sem lesz végrehajtható, mert az eszközölt összeírás nem tudja felmutatni
a Szeged körüli missziói területén azt a ref. lélekszámot, mely
szükséges a missziói lelkész kongruájának és állami illetményeinek
elnyerhetéséhez.- Prezsbitériumunknak az a véleménye, hogy a szegedi
missziói kör szórványközségei, mint eddig is gyakorlatban volt,
meghagyandók a szegedi ref. lelkész felügyelete mellett alkalmazandó
missziói segédlelkész kezén, s ezért azt a javaslatot terjeszti a
békésbánáti egyházmegye közgyűlése elé, hogy a kerületi missziói bizottság
útján igyekezzék egy, a kerületi missziói pénztárból megfelelően
dotálandó missziói segédlelkészi állás megszervezését keresztülvinni."5
1922 folyamán lett segédlelkész a szegedi református egyházközség
alkalmazásában Teleki Sándor végzős teológus, aki a később megszervezett
újszegedi református missziói egyházközség első lelkésze lett.6
1924-ben már megkezdték a szórványokban élő egyháztagok összeírását,
mivel kilátásba helyezték megadóztatásukat.7
1925-ben a szegedi református egyházközség szórványát képezte:
Algyő, Deszk, Kiskundorozsma, Ószentiván, Öttömös, Pusztamérges,
Sándorfalva, Sövényháza, Szőreg, Tápé, Tápéi-rét, Újszentiván,
Felsőpusztaszer (ezek mind külön közigazgatási területek), és még
Szeged külterületei (a körtöltésen kívüli részek). Ebben az időben
rendszeres lelkipásztori és hitoktatói munka a felsoroltak közül
egyetlen területen sem volt. Éppen ezért kérte a presbitérium az egyházi
felsőbb hatóságoktól, hogy nyilvánítsák Szegedet missziói központnak,
és állítsanak fel egy missziói lelkészi hivatalt. Azzal is alátámasztották
ezt a kérésüket, hogy a kitérések száma a szórványokban volt a legmagasabb.
1925-ben például Szőregen öten tértek át a nazarénus felekezethez. Évek
óta semmiféle segélyt nem kaptak erre a munkára, a háború előtti segély
mennyisége pedig minimális volt.8 A presbitérium kérésére az
egyházkerület még 1925 végén a
szegedi egyházközséget missziós körzetnek nyilvánította.9
1926 folyamán a kiskundorozsmai szórványgyülekezet 26 tagja egyházi
adófizetésre ajánlkozott. A presbitérium ezt örömmel vette tudomásul, és
hasonló ajánlattételre hívták föl a többi szórványgyülekezet lakóit is,
mert csak felajánlási úton lehetett megszervezni a szórványokban az
adófizetést, és csak így lehetett igényelni egyházkerületi missziói segélyt
a később felállítandó missziói lelkészség támogatására.10
A felhívás hatására a kisteleki és felsőpusztaszeri hívek egy évre
három és fél millió koronát ajánlottak föl egyházi adó címén. Kérték a
presbitériumot, hogy imaház építésére alkalmas telket igényeljen számukra,
melyen ők saját költségen imaházat építhetnek. Az egyházi adók beszedésével
a presbitérium Sinóros Szabó Emil kisteleki adóügyi jegyzőt bízta meg.11
Az 1926. év folyamán tett esperesi látogatása során Harsányi Pál
békésbánáti esperes közléséből tudhatjuk, hogy a szegedi református
egyházközség lélekszáma öt év alatt 2800-3000 főről 8-10000-re növekedett,
így a meglévő egy lelkész, egy segédlelkész és egy hitoktató lelkész
szolgálata már kevésnek bizonyult, a szórványokban szükséges munkáról nem
is beszélve. Így a szórványok gondozása végett javasolta még egy
segédlelkész munkába állítását.12
A szegedi református egyház keretein belül működő belmissziói bizottság
javasolta, hogy a szórványok gondozását a lelkész és segédlelkészek
között megfelelő díjazás fejében osszák fel. Az így létrehozott négy
körzet: I.: Deszk, Felsőpusztaszer; II.: Szőreg, Újszentiván, Ószentiván,
Vedresháza; III.: Kistelek, Algyő, Sándorfalva, Somogyi-telep, Tápé,
Tápéi-rét, Újszeged; IV.: Kiskundorozsma, Aigner-telep. Ezeken a
területeken pedig beindították a szokásos istentiszteletek mellett
a hitoktatást, és az egyénenkénti lelkigondozást.13
Az 1926. évről az egyházmegyének készült hivatalos missziói jelentés alapján
a szegedi református egyházközséghez 16 szórványgyülekezet tartozott:
Algyő, Csengele, Deszk, Felsőpusztaszer, Felsőtanya, Kiskundorozsma,
Kistelek, Ószentiván, Öttömös, Pusztamérges, Sándorfalva, Sövényháza,
Szőreg, Tápé és Tápéi-rét, Újszentiván, Vedresháza. Kisteleken, Deszken,
Kiskundorozsmán, Felsőpusztaszeren és Szőregen általában havonta tartottak
istentiszteleteket és hittanórákat, és az egyes kiszállások alkalmával
rendszerint családlátogatást is végeztek. "A többi szórványokban egyfelől
a rendelkezésünkre álló közlekedések elégtelensége folytán, de másfelől
a pásztori segítség hiánya miatt rendszeres gondozói munkát, sajnos, nem
végezhetünk, pedig például Tápéi-réten mintegy 40 család nélkülözi az Ige
köré való összegyülekezést, s mintegy 30 elemi iskolai tanuló van kitéve a
katolikusságba való beléolvadás veszedelmének annál az egyszerű oknál fogva,
hogy sem kijáró, sem helyben lévő munkaerővel még ez ideig nem sikerült a
gondozói munkát megoldani."14 A
szórványok mellett újabban bekapcsolt területnek számított Újszeged és
Somogyi-telep. Ez a két terület az anyaegyházhoz tartozott, de szükségesnek
látták bevonni őket a missziói munkába. Ekkor már megfogalmazódott a szándék
egy Újszeged központtal létesítendő missziói körlelkészség iránt. Míg
1925-ben 67 kiszállást végeztek a szórványokba 2089,6 km-t megtéve, addig
1926-ban 125 kiszállást, 2684,4 km-t megtéve. Társ-leány- vagy fiókegyház
sehol sem volt, sem ingó vagy ingatlan vagyon. Rendszeres adózás nem létezett,
csak önkéntes egyházi adó és alkalmankénti adakozás. 1926-ban hatan tértek
át a római katolikus vallásra, ami az összlakosság számához mérten a
jelentés szerint igen magas. A szórványok lakosai a szegedi egyház hivatalos
lapját, az Egyházi Híradót ingyen kapták.15
1927 júniusában a presbitérium az Újszegeden építendő imaház és lelkészlak
részére a várostól telek adományozását kérte.16 Augusztusban pedig elhatározta a
presbitérium, hogy a szórványokban meglévő eddigi önkéntes adózást
1928-tól rendszeressé teszik.17 Örömmel vették tudomásul, hogy Klebelsberg Kunó
vallás-és közoktatásügyi miniszter 500 pengő rendkívüli segélyt utalt ki
az újszegedi imaház javára.18
1928-ban pedig megvalósult a szórványgyülekezetek régi álma, az önálló
missziói körlelkészség.
- SZKRE Ir., Presbiteri jegyzőkönyvek, 1919. február
8.
- SZKRE Ir., Presbiteri jegyzőkönyvek, 1920. július
26.
- SZKRE Ir., Presbiteri jegyzőkönyvek, 1921. szeptember 6.
- SZKRE Ir., Presbiteri jegyzőkönyvek, 1921. december 9.
- SZKRE Ir., Presbiteri jegyzőkönyvek, 1922. június 25.
- SZKRE Ir., Presbiteri jegyzőkönyvek, 1922. november 25.
- SZKRE Ir.,
Presbiteri jegyzőkönyvek, 1924. december 29.
- SZKRE Ir., Presbiteri
jegyzőkönyvek, 1925. szeptember 1.
- SZKRE Ir.,
Presbiteri jegyzőkönyvek, 1925. december 30.
- SZKRE Ir.,
Presbiteri jegyzőkönyvek, 1926. február 12.
- SZKRE Ir., Presbiteri jegyzőkönyvek, 1926. szeptember 15.
- SZKRE Ir., Presbiteri
jegyzőkönyvek, 1926. október 10.
- SZKRE Ir.,
Presbiteri jegyzőkönyvek, 1926. december 30.
- Egyházi Híradó, 1927. január 22.
3.p.
- Uo. 3-4.p.
- SZKRE Ir., Presbiteri
jegyzőkönyvek, 1927. június 23.
- SZKRE Ir., Presbiteri jegyzőkönyvek,
1927. augusztus 23.
- SZKRE Ir., Presbiteri jegyzőkönyvek,
1927. augusztus 1.
|